גידול חיות מחמד/תוכי/ההתחלה וסוגי תוכים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך ויקיספר, אוסף הספרים והמדריכים החופשי
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 87: שורה 87:
הצעירים נשארים בקרבת ההורים למשך 2-3 שבועות נוספים לאחר עזיבת הקן.
הצעירים נשארים בקרבת ההורים למשך 2-3 שבועות נוספים לאחר עזיבת הקן.
המידע נתרם מאתר: [http://www.bpa.co.il]
המידע נתרם מאתר: [http://www.bpa.co.il]
{{מדריך לביות תוכים|מוגבל}}
{{מדריך לביות תוכים| מוגבל}}

גרסה מ־22:13, 17 במרץ 2011

אז איך מתחילים?

תוכי זה לא משחק ילדים. למתחילים ולילדים מומלץ להתחיל עם תוכון או קוקטיל. אח"כ להתקדם לציפור אהבה או פסיפיק פרוטלט. כאמור, תוכים בטבע מהווים קרבנות טרף עבור טורפים שונים. ילדים, כנראה עקב תנועותיהם החדות והבלתי צפויות, מכניסים את התוכי למתח. אסור להשאיר ילד בקרבת תוכי גדול ללא השגחה צמודה. ילד שתוחב אצבעות לכלוב של תוכי גדול עלול להשאר ללא אצבע...
לעומת זאת, ילדים ומבוגרים כאחד, יכולים להנות בבית, מחוויה של גידול זוג כנרים (Canary) או זוג פינקים (Finch) בכלוב תעופה מבלי לביית אותם ולהוציאם מהכלוב. מדובר בציפורי שיר קטנות ומקסימות. הפינקים מקפצים מענף לענף ללא הפסקה ושירת הכנר הזכר היא היפה מבין כל ציפורי השיר. חשוב שהכלוב יהיה גדול מספיק אם רוצים שהציפור תהיה שמחה ובריאה. הכלל המנחה לגודל כלוב הוא: הכי גדול שאפשר!

סוגי תוכים

תוכון (Budgerigar)

מוצאו מאוסטרליה והוא התוכי הנפוץ, הזול והנח ביותר לגידול ואילוף. זוהי ציפור קטנה ותוססת (אורך: 19 ס"מ, משקל: 30 גר') עמידה מאוד, חברותית לכולם וניתן ללמד אותה מילים ומשפטים קצרים. בספר השיאים של גינס, מככב תוכון בשם "ספרקי" שניצח בתחרות בין 3000 זנים שונים של תוכים כשהצליח להגות נכונה 531 מילים ב- 383 משפטים! התוכון לא מלכלך, לא מרעיש (כציפור יחידה) ומסוגל להפוך לבן משפחה נהדר. מדובר ב"השקעה" של 20 ש"ח. אין צורך לקנות תוכון 'מוחתם' שקיבל 'האכלת יד'. קנה גוזל ברגע שהוא נגמל לחלוטין (בגיל חודש בערך) ותרגל איתו כמפורט במדריך זה. תוחלת חיים: 7-10 שנים (בתנאי שהתוכי מקבל איכות חיים, כלוב גדול מספיק ותזונה מאוזנת).
ראו קישור: [1]

קוקטיל (Cockatiel)

מבחינת אישיותו ונוכחותו, הקוקטיל הינו "עליית מדרגה" בהשוואה לתוכון. זהו תוכי ענוג, עדין, ידידותי לכולם, נח מאוד לטיפול ואילוף ומתאים גם לילדים. אף הוא מאוסטרליה. אורכו: 28 ס"מ, משקלו: 90 גר'. הזכר שורק מצויין ומסוגל ללמוד מספר מילים. גוזלי קוקטיל נגמלים בגיל 8-10 שבועות, ואז מומלץ לקנות אותם. התוכון והקוקטיל כל כך חברותיים שניתן לוותר על 'האכלת-יד' ודי בחיברותם לאדם מגיל צעיר כדי להכשירם לחייהם העתידים בחברת בני אדם. מחיר קוקטיל לוטינו (כמו בתמונות): 300 ש"ח. תוחלת חיים: 15-20 שנה, בתנאי שהתוכי מקבל איכות חיים, כלוב גדול מספיק ותזונה מאוזנת.
ראו קישורים: [2], [3], [4].

תוכים למתקדמים

הזנים רבים והבחירה קשה. האפרור האפריקני (ג'אקו) זוכה לפופולריות רבה עקב יכולת הדיבור והאינטלגנציה שלו (עיין ערך 'אלכס'). אף-על-פי-כן, האפרור רחוק מלהיות תוכי המתאים לכל אחד. מדובר בציפור בעלת אינטלגנציה של ילד בן 5 וצורך רגשי דומה לזה של ילד בן שנתיים. האפרור רגיש לשינויים בסביבה וזקוק למטפל מנוסה ובעל ידע שידע להרגילו לסביבה המלאכותית אליה נקלע בעל כורחו. צריך גם לזכור, כי תוחלת חיו של תוכי בגודל בינוני 70 שנה. מכאן, שמדובר בהתחייבות הדומה להתחייבות שאדם לוקח כאשר הוא מחליט להביא ילד לעולם. חשוב לציין, כי אין כל ערובה לכך שתוכי, אפילו הוא "מהזן המדבר", ידבר כלל. לכן, חשוב שיכולת דיבור לא תהיה המרכיב היחיד בבחירת התוכי. אישיות התוכי צריכה להיות השיקול המרכזי. צא ולמד, קרא ספרים, כנס לפורומים, שאל שאלות, כתת רגליים בין מגדלים שונים ונסה לתקשר עם התוכים ועם הגוזלים, עד שתמצא את התוכי אליו אתה מתחבר.
להלן רשימה חלקית של מספר זנים מומלצים ושקטים יחסית. התוכים ברשימה שלהלן יכולים להתאים גם למתחילים, לאחר ששקלו היטב את כל ההבטים של רכישה כזו ומוכנים לאתגר:

ציפור אהבה (Lovebird)

קיימים 9 זנים שונים זה הוא תנאי לשמירה על ביותה. מחיר: 150 ש"ח. תוחלת חיים של ציפור אהבה: 10 שנים. קרא את המאמר שבקישור:[5].

פרוטלט (Parrotlet)

מוצאה מדרום אמריקה. קיימים 7 זנים שונים במשפחה זו אך הפסיפיק פרוטלט (Pacific Parrotlet) הוא הזן הנפוץ בארץ. אורכו: 13 ס"מ משקלו: 30 גר'. זהו תוכי שקט מאוד, חכם מאוד ובעל יכולת דיבור טובה מאוד. יש בו כל מה שאפשר לבקש מתוכי גדול ללא הרעש, הנזק והלכלוך. תוחלת חיים אינה ידועה עדיין מאחר והתוכי לא היה נפוץ בשבי עד לעשור האחרון, אך משערים שהיא יכולה להגיע ל-20-30 שנה. מחיר: החל מ- 300 ש"ח. ראה קישור בעברית: [6].

פויספולוס (Poicephalus)

משפחה מאוד מומלצת. בני המשפחה הפופולרים הם: סנגל, מיירס, ג'רדין ובטן אדומה. הסנגל (אורך 23 ס"מ משקל: 125 גר') הוא הפופולרי ביותר בקבוצה זו, בעל יכולת דיבור מסויימת ואישיות קורנת. הג'רדין הוא הגדול בחבורה (אורך 28 ס"מ, משקל: 200 גר') ובעל יכולת הדיבור הטובה ביותר בה. מחיר סנגל: בסביבות 1,300 ש"ח, ג'רדין: בסביבות 2,000 ש"ח. ראה קישור: [7].

פיונוס (Pionus)

8 תתי זנים במשפחה זו. מדובר בתוכי בגודל בינוני (אורך: 29 ס"מ, משקל: 230 גר'). מוצאו מדרום אמריקה ואף-על-פי-כן הוא תוכי מקסים ושקט בעל יכולת דיבור מסויימת. מחיר: 1,500-2,000 ש"ח תלוי בזן הספציפי.
ראה קישור: [8].

אפרור אפריקאי (ג'אקו)

שם אנגלי: African grey parrot שם מדעי: Psittacus erithacus

תאור: תוכי באורך 33 ס"מ ובמשקל 400 גרם. צבע כללי אפור חיוור, אבל לעיתים אפור כהה. שטח הפנים החשוף בצבע לבן. נוצות הראש עם קצוות חיוורים, הבטן לבנה עם קצוות אפורים כהים. הגב בצבע אפור בהיר. הזנב אדום, המקור שחור, קשתית העין בצבע צהוב בהיר והרגליים אפורות כהות. הצעירים כמו הבוגרים, אבל מתחת לחלק המוסתר בזנב הצבע אפור כהה, קצה הזנב אדום כהה וקשתית העין אפורה.

מוצא ואזורי מחייה: מרכזה ומערבה של אפריקה בחלקים בקניה, בדרום קונגו ובצפון מערב טנזניה. אזורי חיותו בשפלת יערות, סואנה עם עצים, סואנה עם אזורים מיוערים, צמחייה בוצית סמוכים לחוף נמנע מישובי אדם.

הרגלי מחייה ותזונה טבעית: חי בזוגות או בקבוצות קטנות במשך היום. בערב מתחיל להתאסף על עצי דקל גבוהים או על עצים בקצות היער שבקרבת נהר או אגם. לעיתים מתקהל למאות פריטים. לעיתים קרובות יושב על ענפי העצים קודם הזריחה לפני המעוף לשטחי המזון. ביישן, בדרך כלל לא ניתן להתקרב אליו. יורד לקרקע רק בשביל לשתות מהנהר או מהאגם במשך היום. מעוף מהיר וישיר, רעשן ובולט בעת מעופו. בעת האכילה שקט. קולו מורכב מסדרת צווחות רמות ונעימות, משריקות ומקולות אזהרה צרודות. תזונתו מורכבת מזרעים, אגוזים, פירות, גרגירים ונקטר. לעיתים גורם נזק לחקלאות.

רבייה ותוחלת החיים: עונת הקינון אינה אחידה.באוגנדה וקונגו בין יולי לספטמבר. בניגריה וליבריה בין דצמבר לאפריל. הקן בנוי בגובה 30 מטר בעצים. חלל הקן בעומק 60 ס"מ שמרופד ברקבוביות עצים. בתטולה 3-4 ביצים וגודל כל ביצה הוא 39.4X31 מ"מ. תוחלת החיים של תוכי זה היא 50-60 שנה.

מצב התפוצה בטבע: מצוי.

אופי התוכי בסביבה ביתית: רעשן בינוני יחסית לתוכים ועם זאת ביישן. רק 50% מהג'אקויים מגיעים מאולפים ואינם חשדנים לגבי מגדליהם, השאר נשארים במצב מרוסן והפכפך. עם ג'אקויים שאינם מאולפים יש בעיות התנהגות ומריטות של נוצות. עדיף להשים את הכלוב באזור צדדי שיאפשר גישה למגדל. החקיין והדברן הטוב ביותר מקרב כלל התוכים. לא אוהב להתרחץ. אוהב ללעוס ולכן צריך לספק לו ענפים טריים בקביעות.

דרישות לגידול ביתי: הכלוב צריך להיות שקט ומוגן בגודל 3.5X1.5X2 מטר. הטמפרטורה המינימאלית הדרושה עומדת על 5 מעלות צלזיוס. רק לג'אקו מאולף אפשר לתת הזדמנות להיות חופשי בבית במשך היום. התזונה המומלצת היא תערובת זרעים של זרעי חריע, חמניות, אורז, חיטה, שיבולת-שועל, זרעים לקנרים ומגוון של סוגי דוחן. כמו כן ניתן לתת לו נבטי זרעים באביב ובקיץ, מעט אגוזים ובוטנים, מגוון פירות וירקות במיוחד ענבים, תאנים, אפרסקים ותפוחים. אפשר להאכילו גם במזון ביצים, לחם לבן, ביסקוויט לקינוח. נוטה לבחור באוכל הדל על פני האוכל הבריא. הרבייה בשבי אפשרית לעיתים קרובות. עונת הקינון מתחילה בחודש מאי. דרוש כלוב עם בית מחסה זוגי ומיוחד לעונת הקינון, חשוב שיהיה במקום ללא הפרעות. גודל תיבת הקינון הוא 28X28X60 ס"מ. בתטולה 3-4 ביצים, הדגירה נארכת 26 יום והגוזלים מלאי נוצות בגיל 11 שבועות. הבוגר מאוד רגיש בשמירה על תיבת הקינון. הצעירים נשארים בקרבת ההורים למשך 2-3 שבועות נוספים לאחר עזיבת הקן. המידע נתרם מאתר: [9]

- ההתחלה וסוגי תוכים -