מתמטיקה תיכונית/חשבון דיפרנציאלי/הנגזרת של פונקציה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך ויקיספר, אוסף הספרים והמדריכים החופשי
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ קישורים פנימיים
שורה 1: שורה 1:
'''נגזרת -''' שיפוע ל[[מתמטיקה לבגרות/שאלון ו/חשבון דיפרנציאלי/הגדרת הפונקציה|פונקציה]] שאינה דווקא [[מתמטיקה לבגרות/שאלון ו/חשבון דיפרנציאלי/פונקציה ישרה|פונקציה ישרה/לינארית]] (y=mx+n). מסומנת :<math>f(X)'</math>.
'''נגזרת -''' שיפוע ל[[מתמטיקהתיכונית/חשבון דיפרנציאלי/הגדרת הפונקציה|פונקציה]] שאינה דווקא [[מתמטיקה תיכונית/חשבון דיפרנציאלי/פונקציה ישרה|פונקציה ישרה/לינארית]] (y=mx+n). מסומנת :<math>f(X)'</math>.
: נזכיר את חשיבות השיפוע/הנגזרת; הם עוזרים לנו לחקור את הפונקציה ולמצוא : [[מתמטיקה לבגרות/שאלון ו/חשבון דיפרנציאלי/תחומי עלייה וירידה|תחומי עלייה וירידה]] של הפונקציה, [[מתמטיקה לבגרות/שאלון ו/חשבון דיפרנציאלי/נקודות קיצון|נקודות קיצון]] ועוד.
: נזכיר את חשיבות השיפוע/הנגזרת; הם עוזרים לנו לחקור את הפונקציה ולמצוא : [[מתמטיקה תיכונית/חשבון דיפרנציאלי/תחומי עלייה וירידה|תחומי עלייה וירידה]] של הפונקציה, [[מתמטיקה תיכונית/חשבון דיפרנציאלי/נקודות קיצון|נקודות קיצון]] ועוד.


'''נקודת ההשקה -''' נקודה קבועה על הפונקציה ממנה מעבירים את המשיק. במהלך הפרק נסמן אותה כ : (a,b).
'''נקודת ההשקה -''' נקודה קבועה על הפונקציה ממנה מעבירים את המשיק. במהלך הפרק נסמן אותה כ : (a,b).
שורה 79: שורה 79:
==נוסחאות גזירה==
==נוסחאות גזירה==
===פונקציה גזירה===
===פונקציה גזירה===
את נוסחא ה'''גבול''' פיתחו וגילו "גזירות" (דרכים) דומות לפונקציות דומות. כיום, אנו מכירים דרכים שונים לגזירת נגזרות ללא צורך בנוסחאת ה-lim. לרשימה של פונקציות גזירה ראה נושא הבאה [[מתמטיקה לבגרות/שאלון ו/חשבון דיפרנציאלי/רשימת נגזרות והוכחתן|רשימת נגזרות והוכחתן]].
את נוסחא ה'''גבול''' פיתחו וגילו "גזירות" (דרכים) דומות לפונקציות דומות. כיום, אנו מכירים דרכים שונים לגזירת נגזרות ללא צורך בנוסחאת ה-lim. לרשימה של פונקציות גזירה ראה נושא הבאה [[מתמטיקה תיכונית/חשבון דיפרנציאלי/רשימת נגזרות והוכחתן|רשימת נגזרות והוכחתן]].


===פונקציה חדשה===
===פונקציה חדשה===
קיים מגוון רחב של פונקציות, אך, רובן הן שילוב של שתים, שלוש ויותר, פונקציות. כלומר, אם נחבר שתי פונקציות (נחבר ערכים של נקודות הפונקציה), נוכל לקבל פונקציה חדשה - פונקצית סכום.<br />
קיים מגוון רחב של פונקציות, אך, רובן הן שילוב של שתים, שלוש ויותר, פונקציות. כלומר, אם נחבר שתי פונקציות (נחבר ערכים של נקודות הפונקציה), נוכל לקבל פונקציה חדשה - פונקצית סכום.<br />
במהלך הכרך נלמד למצוא נגזרת של "פנקציה חדשה" בקלות. גם נושא זה יכלל בערך [[מתמטיקה לבגרות/שאלון ו/חשבון דיפרנציאלי/רשימת נגזרות והוכחתן|רשימת נגזרות והוכחתן]].
במהלך הכרך נלמד למצוא נגזרת של "פנקציה חדשה" בקלות. גם נושא זה יכלל בערך [[מתמטיקה תיכונית/חשבון דיפרנציאלי/רשימת נגזרות והוכחתן|רשימת נגזרות והוכחתן]].





גרסה מ־19:09, 2 במאי 2009

נגזרת - שיפוע לפונקציה שאינה דווקא פונקציה ישרה/לינארית (y=mx+n). מסומנת :.

נזכיר את חשיבות השיפוע/הנגזרת; הם עוזרים לנו לחקור את הפונקציה ולמצוא : תחומי עלייה וירידה של הפונקציה, נקודות קיצון ועוד.

נקודת ההשקה - נקודה קבועה על הפונקציה ממנה מעבירים את המשיק. במהלך הפרק נסמן אותה כ : (a,b).

ה"בעיה" במציאת נגזרת

עבור אותה נקודת השקה,נקבל את אותו שיפוע מכל נקודה שקיימת על הפונקציה
בפרבולה ניתן להעביר מספר משיקים

בניגוד לפונקציה ישרה, לה יש שיפוע שאינו משתנה מנקודה לנקודה, אצל שאר הפונקציות ניתן להעביר מספר משיקים מנקודת ההשקה ולקבל ערך שיפוע שונה. במילים אחרות, בפונקציה ישרה, ניתן לקחת כל שתי נקודות על הפונקציה ולקבל את אותו השיפוע.

לעומת זאת, בשאר הפונקציות המצב שונה. כל שתי נקודות "מגדירות" שיפוע שונה. לכן, החליטו כי הנגזרת של שיפוע יקבע על פי המשיק הקצר ביותר (= ישר גבולי) שניתן להעביר בין נקודת ההשקה לנקודה הקרובה ביותר אליה. כיוון שככל שהנקודות יותר קרובות זו לזו, ההערכה של ערך השיפוע, יותר מדויק.

דוגמא

הגדרות

הפונקציה :
A - נקודת ההשקה : (a,b). נניח כי נקודת ההשקה שלנו היא (1,1).
B - נקודה שנייה : (X,y) - יכולה להיות כל הנקודות הקיימות על הפנקציה (פרט מנקודת ההשקה). השאיפה שלנו היא שהנקודה תהיה הנקודה הקרובה ביותר לנקודת ההשקה בכדי שערך השיפוע יהיה המדוייק ביותר. במקרה שלנו (הצבה בפונקציה למציאת הקשר בין X ל-Y), הנקודה היא (x,x2).
השיפוע :

מציאת הנגזרת

  • מימן או משמאל? - נזכיר כי הנקודה B יכולה להיות מימן ל-A או משמאלה.
    • אם הנקודה B מימן ל-A ערכי X שלה גדולים מ-1 (מערך XA).
    • אם הנקודה B משמאל ל-A ערכי ה-X שלה קטנים מ-1 (מערך XA).
  • נזכיר : ככל שהנקודה תהיה קרובה יותר לנקודת ההשקה, כך ערך השיפוע יהיה מדוייק יותר.

X מימן :

0.9 0.8 0.7 X
1.9 1.8 1.7

ככל שמתקרבים אל 1 (ערך X של נקודת ההשקה), כך ערך השיפוע קרב אל ערכו המדוייק (2).

X משמאל :

1.1 1.2 1.3 X
2.1 2.2 2.3

שוב, מגיעים אל אותה מסקנה - ככל שמתקרבים אל 1 (ערך X של נקודת ההשקה), כך ערך השיפוע קרב אל ערכו המדוייק (2) כיוון שככל שהנקודות יותר קרובות זו לזו, ההערכה של ערך השיפוע, יותר מדויק

גבול (lim)

התהליך ארוך; בנית טבלה, חישוב ערכים וניסיונות להגיע אל הנקודה הקרובה ביותר אל ערך X של נקודת ההשקה - ארוך ומתיש!
חישוב המתבצע באמצעות lim מקצר את כל הדרך.

החישוב מתבצע כך : ופירוק לגורמים (m הוא השיפוע).

דוגמא

נמשיך בדוגמא לעיל. נחשב את ערך הנגזרת שלה באמצעות lim. על פי הנתונים :

טענו כי אנו שואפים שהנקודה השנייה (B), תהיה הנקודה הקרובה ביותר לנקודת ההשקה (A). לכן, במקום לרשום את הערכים שקטנים וגדולים מ-XA (כפי שניתן בדוגמא למעלה), אנו אומרים כי XB שואף להיות XA (הנקודה הכי, הכי קרובה ל-XA - רוצה להיות שווה XA). נרשום זאת כך :

מעתה, אנו מתייחסים אל XB כשווה ל-XA.

נפרק את הגבול לגורמים ונקבל :

כיוון שטענו כי Xa=Xb, נציב את XA=1 בגבול. .

מכאן, ששיפוע הפונקציה הוא 2. בדיוק אותה מסקנה שגילנו בדרך הטבלאות.

נוסחאות גזירה

פונקציה גזירה

את נוסחא הגבול פיתחו וגילו "גזירות" (דרכים) דומות לפונקציות דומות. כיום, אנו מכירים דרכים שונים לגזירת נגזרות ללא צורך בנוסחאת ה-lim. לרשימה של פונקציות גזירה ראה נושא הבאה רשימת נגזרות והוכחתן.

פונקציה חדשה

קיים מגוון רחב של פונקציות, אך, רובן הן שילוב של שתים, שלוש ויותר, פונקציות. כלומר, אם נחבר שתי פונקציות (נחבר ערכים של נקודות הפונקציה), נוכל לקבל פונקציה חדשה - פונקצית סכום.
במהלך הכרך נלמד למצוא נגזרת של "פנקציה חדשה" בקלות. גם נושא זה יכלל בערך רשימת נגזרות והוכחתן.