היסטוריה לבגרות/כתב המנדט: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך ויקיספר, אוסף הספרים והמדריכים החופשי
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
הוספת תבנית
שורה 34: שורה 34:


'''דוגמאות למימוש ההתחייבויות ברטניה בטופס המנדאט במהלך שנות ה - 20'''.
'''דוגמאות למימוש ההתחייבויות ברטניה בטופס המנדאט במהלך שנות ה - 20'''.
{{היסטוריה לבגרות בניין הבית הלאומי היהודי והיחסים בין יהודים, ערבים ובריטים בארץ ישראל בין שתי מלחמות העולם}}

[[קטגוריה:היסטוריה לבגרות]]
[[קטגוריה:היסטוריה לבגרות]]

גרסה מ־22:03, 14 באוקטובר 2006

טופס המנדאט / כתב המנדאט

מלחה"ע הראשונה הביאה לתבוסת מעצמות המרכז (גרמניה, אוסטרו-הונגריה, תורכיה וכדומה). בוועידת השלום שהתכנסה בפריז (ינואר 1919) התעוררה השאלה מי יהיה זכאי לשלוט בשטחים שנשלטו ע"י האימפריה העות'מאנית (טורקיה) במזה"ת. לכאורה כל הסדר פוליטי חדש באיזור היה צריך להתבסס על פי עיקרון "זכות ההגדרה העצמאית" של נשיא ארה"ב וודרו וילסון. אך המציאות הייתה שונה, שכן ב-1916 בהסכם סייס פיקו, צרפת ובריטניה חילקו בניהן את המזה"ת לאזורי השפעה, וב-1918-1917 כוחות צבא בריטים כבשו את האיזור מידי הטורקים.

בנסיבות הללו, בעלות הברית הגיעו בניהן להסדר בו צרפת וברטניה תשלוטנה במזה"ת כמעצמות מנדטוריות עד לשלב בו האוכלוסייה המקומית תהיה מסוגלת לשלוט בעצמה. הסדר זה קיבל הסכמה בינ"ל מטעם חבר הלאומים בועדת סאן רמו (1920). שם הוסכם שברטניה תשלוט בא"י, ירדן ועיראק ואילו צרפת תשלוטנה בסוריה ובלבנון.

בהתאם לכך, נחתם הסכם בין ברטניה ובין חבר הלאומים שבא לקבוע את התחייבויות של ברטניה כמעצמה מנדטורית בא"י. מסמך זה קיבל את השם כתב המנדט ובו ברטניה התחייבה לשלוט בא"י בהתאם לעקרונותיה של הצהרת בלפור (2.11.1917).

ברטניה שלטה בא"י כמעצמה מנדטורית בשנים 1948-1920 והתחייבותה היו : התחייבותה של ברטניה לבניין הבית הלאומי היהודי :

1. סעיף 2 – ברטניה התחייבה לנקוט בתנאים מדיניים, אדמיניסטרטיביים(מנהליים) וכלכלים אשר יבטיחו את הקמתו של הבית הלאומי היהודי ואת התפתחותם של מוסדות שלטון עצמאים, תוך שמירה על הזכויות האזרחיות והדתיות של כל תושבי א"י בלי הבדל בין דת לדת ובין עם לעם.

2. סעיף 4 – ברטניה התחייבה להכיר בסוכנות היהודית כגוף יציג של ההסתדרות הציונית העולמית, במטרה לייעץ לממשלת המנדאט בכל העניינים הכלכלים והחברתיים אשר נוגעים להקמתו של הבית הלאומי היהודי ולענייניה של האוכלוסייה היהודית על מנת לסייע ולהשתתף בפיתוח הארץ.

3. סעיף 6 – ממשלת המנדאט התחייבה לעודד ולהקל על עלייה יהודית תוך שיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית לא"י, התיישבות צפופה של יהודים על הקרקע, כולל אדמות מדינה ואדמות שוממות...


התחייבותה של ברטניה לכלל האוכלוסייה :

1. סעיף 13 - ברטניה התחייבה להיות אחראית על המקומות הקדושים, על הבניינים והמקומות הדתיים בא"י ולתת מעבר חופשי למקומות הללו כמו גם חופש דת ופולחן.

2. סעיף 15 - ברטניה התחייבה להבטיח חופש דת, מצפון ופולחן לכל תושבי הארץ ללא אבחנה על רקע דת, גזע או לשון. כמו כן, הובטחה זכותה של כל עדה להחזיק בתי ספר משלה, לחינוך בניה בלשונה היא.

3. סעיף 22 – ברטניה התחייבה להכיר בשלושת שפות רשמיות (אנגלית, עברית וערבית). ועל כן כל כתובת, בול, כסף וכדומה יפורסמו בשלושת הלשונות הללו. 4. סעיף 23 – ברטניה התחייבה להכיר בחגים של כל עדה ועדה בא"י ובימי מנוחה חוקיים לבני העדות הללו ( למשל: יום ראשון כיום מנוחה של הנוצרים, יום שישי כיום מנוחה של הערבים ויום שבת כיום מנוחה של היהודים).

5. סעיף 24 – ברטניה התחייבה להגיש למועצת חבר הלאומים דו"ח שנתי על המדיניות שהיא נקטה למימוש כתב המנדאט.

חשיבות טופס המנדאט טופס המנדאט הוא הסכם בינ"ל שמחייב את ברטניה ומעצב את דרכי שלטונה על בסיס הסעיפים הנזכרים. אוכלוסיית א"י ; יהודים וערבים יהיו חייבים לחיות ולנהוג ע"פ סעיפים הללו.

דוגמאות למימוש ההתחייבויות ברטניה בטופס המנדאט במהלך שנות ה - 20. תבנית:היסטוריה לבגרות בניין הבית הלאומי היהודי והיחסים בין יהודים, ערבים ובריטים בארץ ישראל בין שתי מלחמות העולם